Gisela Gonçalves

Email: gisela.goncalves@labcom.ubi.pt
Profession: Professora auxiliar da Faculdade de Artes e Letras/ Senior Lecturer
Institution: Universidade da Beira Interior
Group: Communication and Media
Ph.D. in Communication Sciences, Chair of the Depart. of Communication and Arts at UBI. Co-chair of the ECREA Organizational and Strategic Communication Section. Main areas of interest: Public Relations Theories, Political and Government Communication and Communication Ethics.

Publications

    Books (author)
  • Gonçalves, Gisela (2013) Ética das Relações Públicas. Coimbra: MinervaCoimbra. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2010) Introdução à Teoria das Relações Públicas. Porto: Porto Editora. [URL]
  • Books (editor)
  • Oliveira, E.; Duarte Melo, A. & Gonçalves, G. (2016) Strategic Communication for Non-Profit Organisations: Challenges and Alternative Approaches. Vernon Press. [URL]
  • Paulo Serra, J. & Gonçalves, G. (2016) Politics and Web 2.0: The participation gap. Delaware, USA: Vernon Press. [URL]
  • Duarte Melo, A. , Somerville, I. & Gonçalves, G. (2015) Organisational and Strategic Communication Research: European Perspectives II. CECS ebooks, Braga. ISBN: 978-989-8600-36-3. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Lisboa Filho, Flavi (2015) Novos Media, Novos Públicos. Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas. VOL 3, Covilhã LabCom Books. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Felippi, Ângela (2014) Comunicação, Desenvolvimento e Sustentabilidade. Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas,VOL 2. Covilhã: LabCom Books. ISBN 978-989-654-179-8. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Guimarães, Marcela (2014) Fronteiras e fundamentos conceptuais das relações públicas. Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas, VOL 1. Covilhã: LabCom Books. ISBN 978-989-654-176-7. [URL]
  • Paulo Serra, J., Camilo, E. & Gonçalves, G. (editors) (2014) Political participation and web 2.0. Covilhã: LabCom Books. ISBN: 978-989-654-133-0. [URL]
  • Gonçalves, Gisela; Somerville, Ian; Melo, Ana (Eds) (2013) Organisational and Strategic Communication Research: European Perspectives. Covilhã: Labcom Books. 244 pp. ISBN: 978-989-654-115-6. [URL]
  • Paulo Serra, Eduardo Camilo e Gisela Gonçalves (Orgs.) (2013) Participação Política e Web 2.0. Covilhã: LabCom Books. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2012) The Dialogue Imperative. Trends and Challenges in Strategic and Organisational Communication. LabCom Books, Covilha. [URL]
  • Ferreira, I. and Gonçalves, G. (2010) As Indústrias da Persuasão. Livros Labcom, UBI. [URL]
  • Articles
  • Gonçalves, Gisela (2014) Relações Públicas Políticas: raízes, desafios e aplicações. in Comunicação & Sociedade, vol. 26, pp. 90 – 98. DOI: http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.26(2014).2027. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2013) Ligações perigosas: comunicação e responsabilidade social. in Cadernos de Comunicação, UFSM. vol. 17 (2): 1-29. ISSN 1677-9061. DOI: DOI: 10.5902/2316882X. [URL]
  • Gonçalves, Gisela; Spinola, Susana; Padamo, Celma (2013) Analysing public relations education through international standards: The Portuguese case. in Public Relations Review, 25 (3), 328-330. DOI: 10.1016/j.pubrev.2013.07.020.
  • Gonçalves, Gisela (2012) The identity and image of public relations in Portugal. in International Business and Economics Review, 3: 197-206. ISSN 1647-1989.
  • Cardoso, Paulo; Pereira, Francisco C.; Veríssimo Jorge; Gonçalves, Gisela; (2011) O perfil dos licenciados em publicidade em Portugal. Uma perspectiva dos estudantes, dos professores e dos profissionais. in Questiones Publicitarias, Vol. 1, º 16. [URL]
  • Cardoso,Paulo, Pereira, Francisco C., Veríssimo, Jorge and Gonçalves, G. (2010) O ensino da publicidade. A perspectiva dos docentes e dos profissionais em Portugal. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2009) Public relations in Portugal. An analysis of the profession through the undergraduate curriculum. Public Relations Review, 35: 328-330.
  • Gonçalves, Gisela (2009) Strengths and weaknesses of public relations in Portugal. Communication Studies, nº 6, LabCom, UBI. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2009) A reputação profissional das relações públicas: uma urgência ética. Comunicação Empresarial, 33: 16-22.
  • Gonçalves, Gisela (2009) Make love not CO2”. Níveis de comunicação empresarial sobre temas de interesse público. in BOCC. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2007) Ética das relações públicas. A falta de responsabilidade social nos Códigos Éticos de Relações Públicas. BOCC. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2005) A publicidade só é má quando promove coisas más. in BOCC. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2004) Publicidade a causas sociais ou um olhar sobre a sua [in]eficácia. in BOCC. [URL]
  • Chapters in books
  • Santos, J. M. & Gonçalves, G. (2017) Ética da Comunicação Governamental. in Mª C. Patrão Neves & R. Sampaio (ed.), Ética aplicada - Comunicação Social. Lisboa: Edições 70. [URL]
  • Neta, S. & Gonçalves, G. (2016) Government communication in The Open Presidencies of Armando Guebuza as a public relations strategy to strengthen national identity. In I. Somerville, O. Hargie, M. Taylor, & M. Toledano (Eds), International Public Relations: Perspectives from Deeply Divided Societies (pp. 131-149). London: Routledge New Directions in Public Relations & Communication Research. [URL]
  • Oliveira, E. & Gonçalves, G. (2016) Talk to me and I will talk for you: Relationships between citizens and politics using the example of Portuguese Members of Parliaments’ online communication. in J. Paulo Serra & G. Gonçalves. Politics and Web 2.0: The participation gap. Delaware, USA: Vernon Press. [URL]
  • Gonçalves, G. (2015) Teorias de Relações Públicas - da visão sistémica à visão radical. in Spínola, S.; Brandão, N.; Portugal, M. N. (coord.). Relações públicas e comunicação organizacional : desafios da globalização. Lisboa: Escolar Editora. [URL]
  • Gonçalves, G. & Paulo Serra, J. (2015) Online relationship management and digital participation in the political sphere: a communicative myth? in Ana Duarte Melo, Ian Somervill & Gisela Gonçalves , Organisational and Strategic Communication Research: European Perspectives II (pp. 9-26). [URL]
  • Gonçalves, G.; Carvalho, S.; Padamos, C. (2015) Graduate education in public relations – a key strategy for professional affirmation in Portugal. in Ordeix, E./Carayol, V./Tench, R. (Edit.). Public Relations, Values And Cultural Identity (pp. 59-76). London: Peter Lang. ISBN 978-2-87574-251-3. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Lisboa Filho, Flavi (2015) Novos Media e novos públicos. Apresentação. in Gisela Gonçalves & Flavi Lisboa Filho. Novos Media, Novos Públicos (pp. 03-08). [URL]
  • Martins, T. & Gonçalves, G. (2015) Articulações conceituais entre Max Weber e a teoria da excelência nas relações públicas. in E. Huber Moreira, G. Brandt, F. Costa Pereira (org.) Organização, midia e mercado (pp.48-59 ), Edunisc: Santa Cruz, Brasil. [URL]
  • Fidalgo, António & Gonçalves, Gisela (2014) O processo de construção de significado nas organizações da contemporaneidade. In M. Marchiori (org.), Cultura e interacção. Faces da cultura e da comunicação organizacional (pp. 137-150), vol. 5. Editora Senac: Rio de Janeiro: ISBN: 9788578081638. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Felippi, Ângela (2014) Introdução. In Comunicação, Desenvolvimento e Sustentabilidade (pp. 3-8), Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas, Vol 2. Covilhã: LabCom Books.
  • Gonçalves, Gisela & Guimarães, Marcela (2014) Introdução. in Fronteiras e fundamentos conceptuais das relações públicas (pp. 3-12), Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas, Vol 1. Covilhã: LabCom Books.
  • Oliveira, Tiago & Gonçalves, Gisela (2014) Os modelos tradicional e apreciativo de diagnóstico comunicacional: Desafios e Oportunidades. In Fronteiras e fundamentos conceptuais das relações públicas (pp. 105-120), Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas, Vol 1. Covilhã: LabCom Books. [URL]
  • Gonçalves, G.; Spínola, S. e Padamo, C. (2013) Public Relations in Portugal. Mapping the status of Public Relations Higher Education. in A. Okay, V. Carayol, R. Tench (eds.). Researching the changing profession of PR (pp. 111-128), Bruxelles: Peter Lang, ISBN 978-2-87574-056-4. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2013) The (in) communicability of corporate social responsibility – a Portuguese insight. in Gisela Gonçalves, Ian Somerville e Ana Melo (Eds). Organisational and Strategic Communication Research: European Perspectives (pp. 143-165). Covilhã: LabCom Books. ISBN: 978-989-654-115-6. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Elias, Herlander (2013) Comunicação estratégica. Um jogo de relações e aplicações. in A. Fidalgo & J. Canavilhas (Org.) Comunicação digital. 10 anos de investigação (pp. 135-150). Coimbra, MinervaCoimbra, Colecção Comunicação.
  • Gonçalves, Gisela (2012) Comunicar ou não comunicar temas de interesse público – eis a questão. in J. Azevedo e Moisés. L. Martins (org.) Actas 7º Sopcom (pp. 3059-3073). Faculdade de Artes e Letras, Universidade do Porto. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2012) Who's afraid o social media? A normative approach to corporate discourse on the Web. in Gisela Gonçalves (ed.). The Dialogue Imperative. Trends and challenges in strategic and organisational communication. pp. 33-45, LabCom Books, Covilhã. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2011) Narrativas de defesa e culpa nos discursos organizacionais. in Palacios, A. J. & S; Pragmática: Comunicação Publicitária e Marketing (pp. 85-100), Livros LabCom, Covilhã. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2009) Relações públicas e ethos empresarial em estudo de caso, in I. Ferreira e M. Cervantes (org.), Retórica e Mediatização II. Livros Labcom, Covilhã, pp. 149-167. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2008) As Relações Públicas em Portugal. Uma visão da profissão através do currículo do ensino superior. in Moisés de Lemos Martins & Manuel Pinto (Orgs.) Comunicação e Cidadania - Actas do 5º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação, 6 - 8 Setembro 2007, Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho).
  • Gonçalves, Gisela (2006) “A ética das relações públicas: Asserções e indefinições do paradigma sistémico. in Margarita Ledo Andión (coord.) Comunicación local: da pesquisa á producción, Actas do Congresso Internacional Lusocom, Santiago de Compostela (pp.2988-3004). [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2005) “Relações Públicas e Responsabilidade Pública: da visão sistémica à visão altruísta”. in A. Fidalgo e P. Serra (org.), Actas do III Congresso da SOPCOM, Edições Labcom, vol. 2, Covilhã, pp. 407-416. [URL]
  • Thesis
  • Gonçalves, Gisela (2010) Relações Públicas e Comunicação. O problema da tensão entre os interesses privado e público. Tese de doutoramento em Ciências da Comunicação. Universidade da Beira Interior, Covilhã.
  • Dissertations
  • Gonçalves, Gisela (2000) Em busca da identidade perdida. Sujeito e Comunicação na obra de Marcel Proust. Dissertação de Mestrado em Ciências da Comunicação. Universidade da Beira Interior, Covilhã. [URL]
  • Proceedings
  • Gonçalves, Gisela (2013) Graduate Education in PR - a key strategy for professional affirmation in Portugal. in EUPRERA 2013 Congress, Strategic Public Values and Cultural identity. Blanquerna School of Communication, Ramon Llull University, Barcelona, 3-5 October. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2012) Public relations in Portugal: mapping the status of Higher education. EUPRERA 2012 Congress, Istanbul University, Istanbul, Turkey, September 20-22.
  • Gonçalves, Gisela (2011) Who's afraid of social media? A normative approach to corporate discourse on the Web. ECREA 2011, Organization And Strategic Communication Section Workshop, Universidade da Beira Interior, Covilhã, 5,6 de Maio, 2011.
  • Gonçalves, Gisela (2011) Comunicar ou não comunicar temas de interesse público – eis a questão. 7º Sopcom, Universidade do Porto, 15-17 Dezembro, 2011.
  • Gonçalves, Gisela & Diegues, Sílvia (2011) Public Relations and Crisis Communication: Facebook Challenges and trends. EUPRERA Spring Symposium, 3-5 de Março, 2011, Escola Superior de Comunicação, Lisboa.
  • Sena, Madalena & Gonçalves, Gisela (2011) Rebranding: uma necessidade ou um capricho? A mudança da Identidade Visual da EDP, em 2011. in DESIGNA, Conferência Internacional de Design, 25-26 de Novembro, UBI, Covilha.
  • Gonçalves, Gisela (2010) Public relations identity and public relations image. in IAMCR Conference 2010 proceedings. Braga, 18 a 22 de Julho.
  • Gonçalves, Gisela (2010) The image of public relations in Portugal. A self monitoring problem or a structural problem? in 3rd European Communication Conference proceedings. Hamburg, 12-15 Outubro.
  • Gonçalves, Gisela (2008) Public Relations ethics and Corporate Social Responsibility: a double oxymoron? IAMCR Annual Congress proceedings, Estocolmo, 20-25 Julho.
  • Gonçalves, Gisela (2007) Organizations as good citizens: a metaphor to understand contemporary corporate communication. 6th ICORIA Congress proceedings, ESCS, Lisbon.
  • Gonçalves, Gisela (2007) Public Relations Ethics. The lack of social responsibility in Public Relations Code of Ethics. IAMCR Annual Congress proceedings, Paris, 23-25 July.
  • Gonçalves, Gisela (2005) Relações Públicas, Públicas Responsabilidades. in Livro de Atas do 4ª Congresso da SOPCOM: Repensar os media: novos contextos da comunicação e da informação (pp.638-647). Aveiro: Universidade de Aveiro. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2005) A Publicidade só é má quando promove coisas más. IV Congresso SOPCOM, Aveiro, 20 e 21 de Outubro.
  • Gonçalves, Gisela (2004) Relações Públicas e Responsabilidade Pública: da visão sistémica à visão altruísta. III Sopcom, UBI, Covilhã, 20 e 21 de Abril.
Support:
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
União Europeia
Quadro de Referência Estratégico Nacional
Programa Operacional Factores de Competitividade
Universidade da Beira Interior